Ressurser for pedagoger

Planleggingsverktøy 

Jeg har en modell jeg bruker til planlegging av gruppetimer i musikklek som funker godt med tanke på bolker og balansen mellom ring og gulv med kjente ledede aktiviteter i starten og nytt materiale og frie bevegelser eller spill på midten og trygg samlende avslutning.

Etter min erfaring er det mindre behov for like mange faste aktiviteter i grupper i barnehage siden barna kjenner hverandre fra før. Her vil også gruppene ofte være noe kortere, rundt 30 min.

Musikklek brukes i samlingsstund, men det er ikke alle musikklekaktiviteter som egner seg her. Som eks. stående bevegelsesaktiviteter, frie aktiviteter og spill lager som regel litt kaos og bør brukes når det er rom for det.

Sittende regler og sanger med bevegelse eller tegnesanger egner seg godt. Minner om den gode gamle flanellografen som sikkert er i bruk mange steder.

Utskriftsvennlige versjoner av denne strukturen kan du laste ned under gratis. Filene inkluderer oversikten og to maler til planlegging - en til 30 minutters grupper og en til 45 minutters grupper.
Bilde av skjemaet "Strukturer for musikklekundervisning"
Bilde av skjemaet "Strukturer for musikklekundervisning"

Ekstramateriale: Følelsesspillet 

Gratis spill med fokus på følelser! Spillet kan printes ut til lotto og memory, eller en av delene. 

Trykk på bilde for bruksanvisning og filer til nedlastning


Tips og triks til undervisning i musikklek

Engasjement og tilstedeværelse er viktig

Når du leder musiske aktiviteter er det alfa omega at du liker det du driver med! Hvis du er engasjert i sangen du synger sammen med barna vil engasjementet og nysgjerrigheten smitte over på dem. Velg materiale du selv liker og kast det du misliker - det finnes så mye å velge i. 

Presenter gjennom handling, og unngå forklaringer - ved å vise og gjøre det selv vil barna herme og følge deg lettere om de blir instruert til hva som skal gjøres og få lengre forklaringer. Handling og kroppsspråk sier mer enn ord, det engasjerer mer og vekker nysgjerrighet.

Øv på å være bevegelig - å kunne improvisere og endre kurs i materiale og i musikktimen etter hva barna kommer med av forslag og innspill denne dagen. Å bruke impulsene fra barna styrker fellesskapet i gruppen samtidig som det øker fokus og nysgjerrighet. Det gjør det også mer spennende å undervise når man ikke vet hvor timen kan ende.

Finn din ramme og vær konsekvent

Rutiner og faste rammer gir trygghet for barnegrupper, og rom til å utforske. Derfor vil jeg anbefale og finne din ramme og være konsekvent. Avgjør hvor og hvordan gruppen skal sitte, ha en fast rutine for hvordan musikktimen starter og slutter og noen få regler som er gjeldende. 

Når barna skal komme med forslag

I aktive musikkaktiviteter og rammemateriale kan barna komme med forslag. For enkelte barn kan det være skummelt å si noe høyt i en gruppe, spesielt i gruppeundervisning utenfor barnehage og skole. Derfor vil jeg stille spørsmålet åpent til hele gruppen, slik at ingen av barna blir satt i en usikker posisjon, men heller kan kjenne selv når det vil komme med forslag eller ikke.

I veletablerte grupper som i barnehagen og skolen vil de fleste av barna være tryggere og det åpne spørsmålet kan føre til kaos av forslag. Derfor vil jeg stille spørsmålet direkte til et barn i disse settingene. 


Instrumenter til barnegrupper

Bilde av en pose med rasleegg i ulike farger og en gitar som ligger oppå et teppe med oransje, gult og brunt mønster
Bilde av en pose med rasleegg i ulike farger og en gitar som ligger oppå et teppe med oransje, gult og brunt mønster

Det viktigste med valg av instrumenter er at det er behagelig lyd å være i, både for voksne og barn. Det bør ikke være for høye eller skjærende lyder. Instrumentene barna skal spille på, enten alene eller i samspill bør tilpasses slik at det låter fint uansett hva eller hvordan de spiller - at de har gode opplevelser av eget spill er viktig! Her er mine tips til instrumenter;

Rasleegg: De er enkle å holde og gir direkte lyd ved å bevege det, de lager lyd uten tone, kan brukes uansett toneart og alle klarer å spille på det.

Gitar: Om noen kan spille noen akkorder på gitar er det et godt samlende instrument som er lett å ta med rundt og støtter sangen og gir tonearten.

Djembe/Tromme: Det er et godt rytmeinstrument som gir rytmisk base, fungerer godt til signaler og rammer for aktiviteter og det er mobilt og kan tas med inn i ringen og brukes sittende på nivå med barna

Klangstaver: Det er et konkret melodisk instrument med god lyd, det lett kan lages fine klanger sammen ved valg av toner og de er enkelt staver så alle barna får en hver som er lettere å forholde seg til.

Instrumenter jeg anbefaler å unngå:

Maracas: Fordi det er noe vanskeligere å spille på siden de har håndtak. Kan brukes ved lytting og prøve ved flere instrumenter, men hvis man skal prioritere innkjøp til barnehagen - kjør rasleegg !

Rytmepinner/Claves: Dette skjønner jeg faktisk ikke poenget med for barn i barnehagealder. Bruk heller klapping til alle aktiviteter med rytmer som skal spilles. Det er lettere for barn å kjenne rytmen direkte i hendene sine. Pinner blir som regel unødvendig kaos - man bruker tid på å dele ut og samle inn noe som egentlig ikke har så stor merverdi for aktiviteten.