Tips og Triks

Når du leder musiske aktiviteter er det alfa omega at du liker det du driver med! Hvis du er engasjert i sangen du synger sammen med barna vil engasjementet og nysgjerrigheten smitte over på dem. Velg materiale du selv liker og kast det du misliker - det finnes så mye å velge i.

Presenter gjennom handling, og unngå forklaringer - ved å vise og gjøre det selv vil barna herme og følge deg lettere enn om de blir instruert til hva som skal gjøres og få lange forklaringer. Handling og kroppsspråk sier mer enn ord, det engasjerer mer og vekker nysgjerrighet.

Øv på å være bevegelig - å kunne improvisere og endre kurs i materiale og i musikktimen etter hva barna kommer med av forslag og innspill denne dagen. Å bruke impulsene fra barna styrker fellesskapet i gruppen samtidig som det øker fokus og nysgjerrighet. Det gjør det også mer spennende å undervise når man ikke vet hvor timen kan ende.


Bilde av en pose med rasleegg i ulike farger og en gitar som ligger oppå et teppe med oransje, gult og brunt mønster
Bilde av en pose med rasleegg i ulike farger og en gitar som ligger oppå et teppe med oransje, gult og brunt mønster

Tips til instrumenter

Det viktigste med valg av instrumenter er at det er behagelig lyd å være i, både for voksne og barn. Det bør ikke være for høye eller skjærende lyder. Her er mine tips til instrumenter;

Rasleegg: De er enkle å holde og gir direkte lyd ved å bevege det, de lager lyd uten tone, kan brukes uansett toneart og alle klarer å spille på det.

Gitar: Om noen kan spille noen akkorder på gitar er det et godt samlende instrument som er lett å ta med rundt og støtter sangen og gir tonearten.

Djembe/Tromme: Det er et godt rytmeinstrument som gir rytmisk base, fungerer godt til signaler og rammer for aktiviteter og det er mobilt og kan tas med inn i ringen og brukes sittende på nivå med barna

Klangstaver: Det er et konkret melodisk instrument med god lyd, det lett kan lages fine klanger sammen ved valg av toner og de er enkelt staver så alle barna får en hver som er lettere å forholde seg til.

Instrumenter jeg anbefaler å unngå:

Maracas: Fordi det er noe vanskeligere å spille på siden de har håndtak. Kan brukes ved lytting og prøve ved flere instrumenter, men hvis man skal prioritere innkjøp til barnehagen - kjør rasleegg !

Rytmepinner/Claves: Dette skjønner jeg faktisk ikke poenget med for barn i barnehagealder. Bruk heller klapping til alle aktiviteter med rytmer som skal spilles. Det er lettere for barn å kjenne rytmen direkte i hendene sine. Pinner blir som regel unødvendig kaos - man bruker tid på å dele ut og samle inn noe som egentlig ikke har så stor merverdi for aktiviteten. 


Videodemonstrasjoner denne vei! 

Scann kodene for å komme til høydepunktene på instagram om temaene med mer forklaringer og demonstrasjoner. 


Når barna skal komme med forslag

I aktive musikkaktiviteter og rammemateriale kan barna komme med forslag. For enkelte barn kan det være skummelt å si noe høyt i en gruppe, spesielt i gruppeundervisning utenfor barnehage og skole. Derfor vil jeg stille spørsmålet åpent til hele gruppen, slik at ingen av barna blir satt i en usikker posisjon, men heller kan kjenne selv når det vil komme med forslag eller ikke.

I veletablerte grupper som i barnehagen og skolen vil de fleste av barna være tryggere og det åpne spørsmålet kan føre til kaos av forslag. Derfor vil jeg stille spørsmålet direkte til et barn.

La barna kjenne selv når de er klare for å lede

Ved å være dirigent får barna oppleve sin egen påvirkningskraft. De får tydelig oppleve hvordan deres kroppsspråk kommuniseres til gruppen gjennom spill. Slike aktiviteter trenger en god dose trygghet, spesielt i grupper utenfor barnehage når ikke ungene kjenner hverandre godt. Derfor vil jeg stille spørsmålet «Hvem vil lede været nå?» til hele gruppen, også velge en som melder seg selv.

Det kan være skummelt å være dirigent, å få alt fokus og i tillegg få en lyd-reaksjon for sine egne bevegelser. La barna selv få kjenne når de er klare for å lede gruppen.

Avslutt i tide

I store grupper vil man ikke rekke at alle viser på en time. Det er viktig at de som spiller har fokus på dirigenten og følger hva dirigenten viser. Ved for mange gjentagelser vil fokuset minke. Da bør man avslutte og ta de som ikke fikk prøve være først neste gang. I satte barnegrupper, som i barnehagen, kan det være en fordel å avklare antall som skal vise på forhånd. 


Når vi skal synge sammen

Gjør bevegelser til sangene

Å gjøre bevegelser mens man synger øker læringen, siden flere deler av kroppen aktiveres samtidig. Det støtter motoriske ferdigheter, øker språklæring og kroppsbevissthet. Det er også lettere å huske tekstene når vi gjør bevegelsene til.

La være å telle til tre 

Bare start å synge - dette gir mer informasjon til barnegruppen. Når man teller opp til en sang teller man opp takten og setter tempo, men når man bare teller til tre gir det lite mening. Ved å bare begynne gir du gruppen både tonearten og tempoet i sangen.

Syng uten musikk

Syng uten å spille av musikk på anlegg, både med og uten tekst. For å bli kjent med egen stemme må vi kunne høre den - og vi må kunne høre hverandre! Å synge sammen øver pust, stemme, gehør og samsang, samt språkferdigheter. Om noen kan støtte tonearten med et instrument, er det supert!

Legg sangen i lysere toneleie

Barnestemmer har et lysere omfang enn voksne har - derfor er det viktig å legge sangene i litt høyt leie. Hvis du hører på barneinnspillinger av sangene vil de mest sansynelig ligge i en god toneart for barna, selv om det kanskje er litt lyst for noen av de voksneDet er viktig at barn ikke blir bedt om å synge høyere når sangen er for mørk for de, dette er ikke godt for stemmene og fører ofte til at de rober i stedet. 

Tegning av et barn som synger fra en note
Tegning av et barn som synger fra en note

Bilde av fire klangstaver
Bilde av fire klangstaver

Valg av toner

Instrumentene barna skal spille på, enten alene eller i samspill bør tilpasses slik at det låter fint uansett hva eller hvordan de spiller - at de har gode opplevelser av eget spill er viktig! 

Når du velger toner til barnas spillaktiviteter eller som akkompagnement til sanger vil jeg anbefale og plukke ut toner på forhånd og høre om de passer sammen. 

Er du usikker på hvilke toner du skal velge - gå for en kvint! Til eksempel tonene C og G, D og A eller F og C. 

Som melodisk instrument anbefaler jeg klangstaver eller xylofon. Klangstaver fungerer godt, fordi det er en tone per stav og dermed lettere å tilpasse. Bruker du xylofon til akkompagnement, kan det være en fordel å ta vekk de stavene som ikke passer. 

Hvordan lære en sang

Syng gjennom hele sangen

Med barn er det viktig å få et helhetsinntrykk av sangen - syng gjennom hele sangen første gang man presenterer den for gruppen. Bruk bevegelsene som følger med i sangen om det finnes.

Bruk kroppen samtidig

Bevegelser støtter språklæring og gjør det enklere å huske tekst og melodi. Bruk bevegelser dersom det finnes til sangen - eller kanskje lage noen nye? Man kan også med fordel trampe grunnpuls med føttene.

Repeter sangen ofte

Med barn frem til 6 års alderen er den beste øvelsen å repetere sangen ofte. Det bør heller repeteres jevnt over flere dager og uker, enn mange ganger etter hverandre. Hvis det skal øves inn en sang til avslutning eller lignende - start tidlig!

Bruk call - respons herming fra 5 år og oppover 

Denne aldersgruppen kan call-respons herme og dette kan med fordel benyttes til innlæring av tekst og melodi. Da får gruppen samtidig styrket øvelse i rytme og puls. Call - respons herming er at lederen sier/synger/klapper en frase, så gjentar gruppen den samme frasen.

Tegning av et barn som synger med en mikrofon i hånda
Tegning av et barn som synger med en mikrofon i hånda

barnemusikk, barnesanger, musikkpedagog, kathrine tendal, Kathrine grooss Tendal, musikklek, musisk lek, musisk, det musiske menneske, lek med musikk, musikk og barn, barnesanger, barnemusikk, regler, rim og regler, barneregler, barnerim, sanger, sang, barnesang, musikkens verden, musikk i barnehagen, musikkskole, musikkundervisning, undervisning, musikklek, syngende barn, trommelek, bevegelse, bevegelseslek, pedagog, musikkpedagog, musikkbarnehage, kunstbarnehage, bevegelse, dramalek, teaterlek, improvisasjon, dramapedagogikk, småbarnsped, småbarnspedagogikk, førskole, barnehage, sangteknikk, sangleker, sanglek, materiale, sanger for barn, leker, leker til barnehagen