Lytting og Bevegelse

Materiale som øver spesifikt på lytting og bevegelse eller som oftest en kombinasjon av begge. 



«Bom Chikka Bom» er bevegelsesaktivitet med tramping som passer godt fra barna kan gå og opp til 3 års alderen. Aktiviteten øver grunnpuls, rytme, pulsforståelse, samspill, motorikk og stemme.

Hvordan 

Vi starter i ring der alle holder hender med ca. annenhver barn og voksen. Vi sier «Bom Chikka Bom» mens vi tramper på hvert «bom» innover mot midten av ingen. Når vi tar sagt dette to runder, starter man en lang glissando tone fra lavt til høyt. Når det når toppen kommer «Tikkitikkitikki» mens vi raskt går bakover i ingen igjen. Gjentas så mange ganger det er gøy!


«Korpset» er en bevegelsesaktivitet med variasjoner. Marsjer funker godt til rytmiske bevegelsesaktiviteter, siden de har en tydelig og stabil grunnpuls. Aktiviteten øver rytme, koordinasjon, lytting, kroppsbevissthet, fantasi og forestillingsevne. Denne aktiviteten gjøres på gulv eller uteområde med passende plass. avgrens området ør du begynner. Jeg har brukt "Gammel jegermarsj" som musikk, men du kan velge den du liker best.

Hvordan

Sett på musikken og la barna bevege seg fritt på gulvet. De vil etter stor sannsynlighet trampe sammen med trommene. Dette kan man legge merke til høyt for å samle gruppen om bevegelsen. Stopp musikken og gi gruppen ulike variasjoner i bevegelsene som for eksempel; Kan vi masjere bakover? Eller til siden? Kan vi masjere i rette linjer? Eller i sirkler?Kan vi masjere stort som en elefant? Eller lite som en bille?

Progresjon

Heretter kan du legge til instrumenter. "Hvilke instrumenter hører dere?" Kanskje noen har søsken som spiller i korps som vil fortelle. "Når musikken begynner kan dere late som om dere spiller på et instrument" Musikken settes på, ved neste stopp kan "de som spiller samme instrument gå bak hverandre i en rekke". Neste gang musikken stopper kan den som leder aktiviteten gå rundt å se på de ulike korps statuene og si hva de spiller. Som avslutning lager vi en lang rekke "Nå kan hele korpset spille sammen"


«Stoppdans med tromme» er en lytte og bevegelse aktivitet som passer for alle aldre. Dette øver gehør, rytme, tempo, dynamikk, bevegelse og lytting. 

Hvordan

Introduser at de kan høre på trommen hvordan føttene skal bevege seg i gulvet. Begynn å spille på tromma, og lag ulike variasjoner med rask og sakte, svakt og sterkt. Barna lytter og beveger seg etter det. Det er en fordel å legge inn stopp mellom hver variasjon, i alle fall med de minste barna eller når aktiviteten gjøres for første gang. Etterhvert som de blir kjent med aktiviteten kan stoppet være kortere og skiftende kjappere.

Progresjon

Når barn kjenner denne aktiviteten godt,  kan barna få lede lyden på trommen mens de andre skal bevege seg. Alle barna skal få prøve å lede hvis de ønsker, men det er også viktig at de barna som skal bevege seg fortsatt har interesse for aktiviteten og gjør det som lederen viser. De som ikke rekker denne timen, kan prøve neste time. 


"Robotverksted" er en bevegelsesaktivitet på åpent gulv som ledes av pedagogen i rolle som robotutvikler. Aktivitetene passer barn i alderen 4- 7 år med forutsetning om at gruppen er vant med å gå fritt på gulvet. 

Hvordan 

Alle barne ligger i en ball på gulvet, robotmakeren trykker inn en kode på ryggen til hvert barn mens hen forklarer at når musikken starter begynner batteriet og fungere og robotene kan bevege seg. Sett på musikken. Stopp musikken og sjekk at alle robotene stanser. Her kan man også legge inn nye koder i robotene (lage trykkelyd) og be robotene gå til eksempel; baklengs, sidelengs, gå i rette linjer, gå i sirkler etc. 

Progresjon

Ved stopp skal de mime at de spiller et instrument, robotmakeren går rundt og ser hvilke instrumenter som spilles. når musikken kommer på igjen kan de som spiller det samme finne hverandre og gå sammen i rekke. 

(Aktivitet lært av og laget av Roy Skog)


«Bevegelse i speilet» er en bevegelsesaktivitet med herming der ett barn leder resten av gruppen. Aktiviteten forutsetter at ungene har fokus på den som er foran speilet og kan gjerne ha noe øvelse i herming og i å bli ledet i forkant. Denne passer fra 4 års alderen og øver konsentrasjon, samspill og bevegelse. 

Hvordan 

Marker med et tau el lig. Dette er speilflaten. Et barn står foran speilet og leder bevegelsen. Resten av gruppen er inne i speilet (på andre siden av streken) og skal herme. Det kan være en fordel å vise først ved at et av barna er foran speilet og du selv er i speilet. Også når resten av gruppen skal være speil - vær med gruppen og herm sammen med de - dette støtter gruppens fokus.

Progresjon

Når gruppen kjenner prinsippet og aktiviteten kan dette også gjennomføres i par. Denne type bevegelsesaktivitet legger grunnlag for mange måter å leke med former, bevegelse, samspill og improvisasjon.